Tuesday, March 22, 2011

Pantang Wanita Kalau Lelaki........

Assalamualaikum....


Alhamdulillah...aku kembali lg dari pertapaanku....sgt berterima kasih pada bloggers yg masih setia mengikuti perkembanganku n mendoakan kesembuhanku....moge ALLAH yg mampu membalas jasa baik kalian....

kali ni aku sisipkan satu perkara yg mungkin remeh tp sgt penting....ramai kaum adam di luar sana yg mungkin xtau atau xpeka dgn sensitiviti kekasih atau sahabat diorg....ada sesetengah kaum hawa mungkin mampu menerima kekasih diorg seadanya tapi tahukah anda bahawa sebenarnya ada pantang larang diorg yg selama ni korg pandang remeh?jom kita explore....



PANTANG WANITA KALAU LELAKI :


Suka menyampuk
Apabila si lelaki mendengar sesuatu cerita, dia menjadi cepat bosan, hilang sabar dan suka menyampuk. Cerita tidak didengar dengan tekun.


Memerintah

Apabila memerlukan sesuatu, dia seakan-akan memberi perintah dan bukan suatu permintaan. Misalnya, "buka pintu", "buat kopi", "angkat kasut" dan tidak bermula dengan pertanyaan yang lebih elok seperti "boleh tolong buatkan kopi?" dan "tolong buka pintu tu".


Bergurau kasar
Gurauan yang kasar tidak sesuai dengan keperibadian wanita yang lembut sekali gus memperkecilkan wanita apatah lagi jika menggunakan gurauan yang berbaur lucah. Apabila wanita menunjukkan rasa jengkel, lelaki marah pula dan berkata, "ala, gurau pun tak boleh".


Cepat naik berang
Sifat lelaki yang cepat berang, suka mengutuk, mengkritik dan meninggikan suara membuat wanita berjauh hati. Lebih baik berkongsi pendapat dengan kaum wanita yang lebih memahami.


Cakap besar
Sikap lelaki yang suka syok sendiri membosankan. Bermegah-megah dengan pencapaian dan kebaikan diri seakan-akan dirinya sahaja yang paling baik.

Suka mengawal
Pantang jika wanita datang dengan sesuatu masalah misalnya berselisih pendapat dengan teman, tetapi keluhannya tidak didengar malah dengan cepat diberitahu apa yang sepatutnya dilakukan dan bagaimana sesuatu patut dikatakan. Hendaklah menjadi pendengarnya yg setia. Tidak perlulah memberi huraian yang tidak dipinta.


Ego sebesar gajah
Si lelaki sukar meminta maaf walaupun sedar akan kesilapan, sukar mengakui kesilapan dan tidak mahu meminta pertolongan. Tidak mahu merendahkan diri.


Tidak suka meluah emosi
Walaupun ada sesuatu yang mengganggu fikiran, lelaki lebih suka diam membatu lalu membuat wanita tertanya-tanya dan rasa terasing dan terabai.


Buat wanita rasa bersalah
Jika wanita menimbulkan sesuatu perkara yang menimbulkan perasaan kurang senang, lelaki menganggap wanita itulah yang bertanggungjawab membangkitkan perasaan negatif pada dirinya dan bukan terhadap perkara yang disebutkan itu.


Lokek beri pujian
Lelaki suka dipuji tetapi berat memberi pujian sama ada jika masakan sedap atau pakaian isteri yang cantik. Mereka seolah-olah tidak perasan sebarang perubahan. Buat penat masak sehari suntuk dan berdandan untuknya.


Pengotor
Tiada wanita yang tahan dengan lelaki bersifat pengotor sama ada dalam soal kebersihan diri atau yang suka mengotorkan ruang sekitaran.


Lupa hari-hari istimewa
Wanita yang bersifat nostalgik dan romantis memang senang diberi hadiah yang bermakna pada hari-hari istimewa. Lelaki yang buat tak endah terhadap keinginan begini bersiap sedialah apabila si perempuan merajuk.


Tidak tunjuk rasa kasih
Wanita ingin dibelai dan dimanjakan dan tentunya akan berasa tidak disayangi apabila lelaki bersifat seperti robot, tiada luahan kasih sayang dalam bentuk senyuman, gurauan, berkongsi masalah dan dakapan.


Sekiranya anda lelaki, peliharalah diri anda dan dirinya. Jika anda suka kepada si dia, jadi anda kenalah menunjukkan yang diri anda itu layak untuk dirinya. Semoga berjaya!

No comments:

Post a Comment