PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Thursday, March 17, 2011

Mencari Yg Terbaik....

Assalamualaikum...

Sesiapa je yg tergolong dlm golongan kaum Hawa pasti inginkan pasangan yg terbaik utk diri mereka...termasuk diriku sendiri...meskipun aku sudah pn berkawan dgn seseorang, tapi bkn bererti aku milik nye sepenuhnye...selagi belum bergelar tunangan, aku berhak terus mencari yg terbaik utk diriku...

apakah yg dimaksudkn dgn bertunang?bertunang bermaksud pabila seorang lelaki mengingin kn seorang wanita itu sebagai calon isterinye, maka wakil pihak lelaki dihantar utk meminang gadis yg ingin dipinang...bererti setelah gadis tersebut bergelar tunangan buat si lelaki, maka haram hukumnye lelaki lain masuk meminang ataupun menyukai gadis itu...jadi selagi si gadis belum dipinang org, maka die berhak mengenali lelaki lain sebagai pilihan calon suami...



setiap wanita itu pasti punya ciri2 tertentu yg diidamkan dari kaum lelaki...secara umum, aku kurang arif pilihan wanita di sane...tp bagi aku sebagai pandangan peribadi, jika diizinkan, ciri2 lelaki pilihan aku adalah seperti berikut :

  1. pastinye seorang yg soleh, mempunyai pegangan agama yg teguh, berilmu dan beramal, xmeninggalkan solat nye...sesungguhnye mereka adalah khalifah di muka bumi ini yg diamanahkan oleh ALLAH utk membimbing isteri dan anak2 sebagai ketua keluarga kelak...xmengapa jika xberharta ataupun x kaya...yg penting iman nye...
  2. wajib BUJANG...bukan suami orang...jika boleh, bukan duda juga...
  3. tidak merokok dan bersih dr rokok...rokok itu boleh membunuh diri anda sendiri apatah lagi orang di sekeliling yg menghidu nye...
  4. mempunyai rupa paras yg elok...cukupla sebagai sedap dipandang dan cukup sifat lahiriah nye...
  5. berperibadi yg elok...maksudnye perwatakannye, tutur kate nye, adab sopan nye, dan yg penting background keluarga nye yg warak dan beramal teguh pd ALLAH dan rasul...sesungguhnye dlm membina sebuah keluarga itu penting agar peribadi yg elok itu diturunkan kepada anak2 kelak...
  6. seorang yg bertanggungjawab...akan tiba mase si lelaki perlu bertanggungjawab untuk isteri dan juga keluarga...
  7. penyabar...perlu dlm menangani isteri dan keluarga kelak...
  8. tidak berseluar pendek dan mendedahkan anggota tubuh...sesungguh nye lelaki juga mempunyai aurat yg wajib ditutup iaitu dr pusat hingga ke lutut...sgt x gemar lelaki yg terdedah auratnye...
  9. menghormati kaum hawa...dlm erti kate lain, tidak menyentuh sesuka hati dan tidak juga berani naik tangan pada wanita (memukul, menendang dan sebagai nye)...sgt pantang lelaki seperti ni...bg wanita lain mgkn boleh diambil kesempatan tetapi tidak aku...jgn berani mencuba kalau xnk kena penangan dari aku...aku merupakan pemegang tali pinggang hitam dalam taekwondo...
  10. menyintai si gadis lebih dari dicintai...kate pujangga pernah berkata bahawa lebih baik kita memilih org yg menyintai diri kita dari kita menyintai org yg xmenyintai kita...
  11. menjaga maruah si gadis dan keluarganye...iaitu x membuka aib cela si gadis dan keluarga nye pada org lain apatah lagi keluarga si lelaki itu sendiri...
  12. tidak perlu bercinta sebelum kahwin...bagi aku bercinta selepas kahwin lebih byk manisnye...jika suke, terus masuk meminang...jika cukup ciri2 seperti di atas, insyaAllah pihak perempuan pasti menerima...
sampai sini je yg aku ingat...jika ada, akan ku tambahkan lagi...jika ada si lelaki yg mempunyai ciri2 seperti yg aku sebutkan, anda mungkin beruntung...selamat mencari.... =)

No comments:

Post a Comment